Prečo cvičiť

Ak vám to dovoľuje váš zdravotný stav, tzn. nemáte zvýšený krvný tlak, diagnostikovanú placentu prevae, alebo marginalis, predčasné skracovanie krčka maternica, cvičením sa môžete sharmonizovať, nabrať energiu, posilniť telo, a dôkladne sa pripraviť na pôrod.

Cvičenie je vhodné pre:

  • Optimálnu kondíciu duševnú aj fyzickú
  • Prípravu tela na pôrod
  • Zbavenie sa na nadmernej únavy
  • Dodanie energie a sily
  • Úľavu od bolesti chrbta, kŕčov do nôh, nevoľnosti
  • Pre rovnováhu hlbokého stabilazačného systému

Naučíte sa správne dýchať, posilníte aj uvoľníte telo a panvové dno, predídete napr. zápche, opuchom dolných končatín.

Pre koho je vhodné? Kedy cvičiť

Cvičenie pre tehotné je všeobecne vhodné od 12. týždňa tehotenstva až do pôrodu. Vždy treba ale dbať na individuálnosť zdravotného stavu. Odporúčame vám sa poradiť so svojim ošetrujúcim doktorom o vhodnosti cvičenia počas tehotenstva.

Pri cvičení dodržiavajte jednoduché zásady. Predídete tak nevoľnosti, bolesti a pod. pri cvičení:

  • Vhodné oblečenie a obuv na cvičenie
  • Upravená miestnosť/ prostredie na cvičenie
  • Necvičiť do vyčerpania
  • Brať do úvahy svoju kondíciu
  • Cvičiť svojím tempom, nepresahovať 140 úderov srdca za min.
  • Cvičiť 1 hod. po jedle
  • Dĺžka cvičenia by mala byť od 30 do 90 min.
  • Zabezpečiť si prísun tekutín
  • Vynechať nevhodné a rizikové športy

Druhy cvičenia

Medzi vhodné tehotenské cvičenia patria plávanie, joga pre tehotné, pilates pre tehotné, balančné cvičenia, dychové cvičenia, cievna gymnastika, chôdza, brušné tance pre tehotné, ale i spievanie.

Cvičenie by malo obsahovať rozcvičku cca 10 min., samotné cvičenie cca 30-45 min., a relaxáciu alebo strečing cca 10 min.

Môžete navštevovať individuálne alebo skupinová lekcie, pod vedením inštruktora. Ak nemáte možnosť chodiť do kurzov, môžete cvičiť podľa rôznych zostav alebo videí.

Kde cvičiť

Tehotenské cvičenie sa dá cvičiť doma, alebo napr. aj na záhrade. Ak máte možnosť navštíviť štúdio pre tehotné, urobte tak. Lekcie vedú certifikované lektorky, fyzioterapeutky alebo pôrodné asistentky, ktoré vám svojou odbornosťou pomôžu, neublížia.